Wyniki USIC w Piłce Siatkowej w Jekaterinburgu

Sprawozdanie z wyjazdu na XV Mistrzostwa USIC
w Piłce Siatkowej w Jekaterinburgu – Rosja
w dniach 02-09.10.2011

Skład reprezentacji Polski został ustalony na podstawie obserwacji i wyników marcowych Mistrzostw Polski Kolejarzy w siatkówce, które odbywały się w Iławie.

W pierwszej wersji reprezentacja miała składać się z 14 osób – 11 zawodników oraz trenera, kierownika i tłumacza.

W miesiącu czerwcu br. przeprowadziłem pierwszą symulację wydatków i kosztów podróży do Rosji pociągiem i samolotem. Okazało się, że jazda pociągiem jest dwukrotnie tańsza ale bardzo długa – około 50 godzin. Podróż samolotem trwa około 8 godzin.
Po konsultacji z szefem Komisji Sportu Pracowniczego, Jerzym Szarmachem, który miał być kierownikiem reprezentacji ustalono, że podróż odbędzie się pociągiem. Ze względu na koszty, zadałem pytanie – czy możemy zrezygnować z tych mistrzostw ? Okazało się, że nie ma takiej możliwości. W trakcie tej rozmowy dowiedziałem się, że ze względów służbowych i osobistych Jerzy Szarmach nie może pojechać w tym terminie do Rosji. Z tego powodu zostałem mianowany na kierownika reprezentacji.
W trakcie trzech kolejnych miesięcy przy ogromnej pomocy Barbary Jugo udało się ustalić skład reprezentacji i załatwić wszystkie formalności, które przy wyjeździe na wschód Europy sprawiają bardzo dużo problemów.
Po rezygnacji Jerzego Szarmacha w reprezentacji zostało 13 osób. I dla tych osób były zorganizowane oddelegowania w zakładach pracy oraz na uczelniach dla członków rodzin pracowników, a także bilety kolejowe w wagonach sypialnych na całą trasę i wizy Białoruskie oraz Rosyjskie. Niestety w ostatniej chwili na cztery dni przed terminem wyjazdu, jeden z uczestników zrezygnował, ponieważ nie zaliczył egzaminów na uczelni. Jednak udało się odzyskać część kosztów za tę osobę.

Ostatecznie reprezentacja Polski liczyła 12 osób:

10. Jakubowski Adam – syn Jana PR Olsztyn
  11. Szary Jarosław (tłumacz) – pracownik PKP Cargo Centrala
  12. Rowiński Grzegorz (kierownik) – pracownik Oddział Dworce Kolejowe

Wyjazd z Warszawy nastąpił 30.09.2011r. (piątek) o godz. 15.20 wagonami sypialnymi drugiej klasy relacji Warszawa – Moskwa. W Moskwie byliśmy zgodnie z planem o godzinie 11.45 w sobotę. Po pięciu godzinach przerwy w Moskwie wyjechaliśmy o godzinie 16.50. Do Jekaterinburga przyjechaliśmy także wagonami sypialnymi drugiej klasy następnego dnia 02.10.2011r. (niedziela) o godzinie 18.17.

Na dworcu oczekiwała na nas przedstawicielka organizatora Mistrzostw, która po przejściu około 250 m poprowadziła naszą ekipę do 3-gwiazdkowego hotelu „ Marinas Park Hotel”.

Zakwaterowanie oraz śniadanie i kolacja odbywały się w tymże hotelu. Obiady obok hali sportowej w restauracji „Cosmos”. W niedzielę o godz. 21.00 w hotelu odbyło się spotkanie techniczne, na którym dokonano podziału na grupy i rozlosowano terminy meczów. Do mistrzostw zgłosiło się 14 reprezentacji: Rosja, Indie, Białoruś, Szwajcaria, Francja, Finlandia, Polska, Belgia, Kazachstan, Czechy, Bułgaria, Niemcy, Luksemburg i Grecja.

Utworzono dwie grupy A i B trzyzespołowe i dwie grupy C i D czterozespołowe.

Polska znalazła się w grupie D z obrońcą tytułu Rosją oraz Niemcami i Grecją.

Rozgrywki rozpoczęły się w poniedziałek o godzinie 10.00. Pierwszy mecz rozegraliśmy z Niemcami i po dramatycznym spotkaniu przegraliśmy 2:3. W ostatniej akcji meczu nasz najlepszy zawodnik, Paweł Karandyszewski, złamał palec lewej ręki i do końca Mistrzostw był tylko biernym obserwatorem turnieju. Po zakończeniu meczu razem z naszym tłumaczem Jarkiem Szarym i kontuzjowanym zawodnikiem pojechałem do szpitala karetką pogotowia, która pełniła dyżur na zawodach. Po około czterech godzinach pobytu w szpitalu założono Pawłowi opatrunek gipsowy i przewieziono nas bezpośrednio do hotelu. Ogromną pomocą i wiedzą w tłumaczeniu języka rosyjskiego wykazał się w szpitalu i podczas całego pobytu w Rosji Jarek Szary – co zauważyli nawet miejscowi lekarze i działacze.
Po tym przykrym wypadku, który nas spotkał, następnego dnia we wtorek, gładko przegraliśmy 3:0 z reprezentacją Rosji.

O godzinie 14.00 odbyła się bardzo interesująca uroczystość oficjalnego Otwarcia Mistrzostw USIC w siatkówce. W środę rozegraliśmy ostatnie spotkanie w swojej grupie z Grecją i po wzajemnej mobilizacji wygraliśmy bez problemów 3:0. Po trzech rozegranych meczach zajęliśmy trzecie miejsce w swojej grupie i mogliśmy zgodnie z regulaminem rozgrywek walczyć już tylko o miejsca 9-14. W czwartek spotkaliśmy się z bardzo młodym zespołem z Bułgarii. Po szybko przegranych przez nas dwóch pierwszych setach nastąpiła niesamowita mobilizacja i z wielką wolą walki wygraliśmy trzy kolejne sety i całe spotkanie 3:2. W piątek stanęliśmy do walki o 9 miejsce z Ekipą Kazachstanu. Niestety ostatni mecz z Bułgarią kosztował nas bardzo dużo wysiłku i pomimo wyrównanej walki przegraliśmy ostatni mecz turnieju zajmując 10 miejsce. Turniej zakończył się meczem o 1 miejsce między zespołami Rosji i Białorusi.

Po szybkiej i wyraźnej grze zwyciężyła Rosja 3:0. i obroniła tytuł mistrza sprzed 4 lat. Ostateczna kolejność Mistrzostw USIC w Siatkówce przedstawia się następująco:

1. Rosja
  12. Finlandia
  13. Grecja
  14. Luksemburg

Po zakończonym meczu o 1 miejsce nastąpiło uroczyste wręczenie medali i pucharów dla trzech najlepszych zespołów oraz odbyła się piękna i okazała ceremonia zamknięcia Mistrzostw USIC.

W sobotę wzięliśmy udział w bardzo interesującej wycieczce po Ziemi Uralskiej m.in. na pogranicze Kontynentu Europy i Azji.

Wieczorem odbyła się uroczysta kolacja z występami grup artystycznych.

W niedzielę po śniadaniu nastąpił wyjazd wszystkich ekip. Po przeszło dwóch dobach, we wtorek 11 października, przyjechaliśmy na dworzec W-wa Centralna o godzinie 8.25.

Na tym sprawozdanie zakończono.

Dziękuję za okazane mi zaufanie